مقالات

سبک ادونچر برای ماجراجویی در جاده‌ها

مزیت اصلی موتورسیکلت های ادونچر این است که قادر به تطبیق با شرایط مختلف مسیر هستند. آن ها با تعلیق قوی و قابل تنظیم، ترمز‌های قدرتمند، فضای باربری مناسب و طراحی سازگار برای پیمایش مسافت های طولانی، به راننده امکان می‌دهند با خیال آسوده در مسیرهای آسفالت و غیرآسفالت حرکت کند. به طور خلاصه، موتورسیکلت های ادونچر به دلیل ترکیبی از توان، چابکی و انعطاف‌پذیری، گزینه مناسبی برای رانندگانی هستند که به دنبال تجربه ماجراجویی و کاوش در مناطق طبیعی هستند. تعداد کمپانی های موتورسیکلت سازی در جهان بسیار زیاد است و اکثر این کمپانی ها در سبک های مختلف با حجم پیشرانه های گوناگون موتورسیکلت تولید می کنند.
این موتور همونجوری که از اسمش مشخصه استفاده ماجراجویانه داره. اگر شما به جز رفت و آمدهای شهری دنبال یه موتوری هستین که بتونید باهاش مسافت‌های طولانی رو رانندگی کنید یا مسافرت برید و در کل اگر آدم طبیعت‌گردی هستین و به این چیزا علاقه دارید این موتور کاملا مناسب شماست.
نحوه قرارگرفتن بدنتون روی این موتورا خیلی راحته و فضای خیلی مناسبی دارن هم برای راننده و هم برای ترک و کلا پتانسیل نصب کلی آپشن و اکسسوری دارن مثل باکس و گارد و پرژکتور و یه جورایی موتورو خوراکه مسافرت میکنن.
ما برای مقایسه بهتر تصمیم گرفته ایم در این مقاله، موتورسیکلت های ادونچر را، که حجم پیشرانه ها بین ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ سی سی قرار دارند، مورد بررسی و مقایسه قرار دهیم.
آپریلیا Tuareg 660
موتورسیکلت ادونچر آپریلیا توارگ ۶۶۰ تنها مدل ادونچر کمپانی ایتالیایی آپریلیا است که در حال حاضر به فروش می‌رسد. نام این موتورسیکلت از قبیله‌ای در صحرای ساهارا الهام گرفته شده است و پیشرانه آن با پیشرانه مدل محبوب آپریلیا RS660 و توئونو ۶۶۰ یکی است. این موتورسیکلت دارای قدتی معادل ۷۹ اسب بخار و ۷۰ نیوتن متر گشتاور است که از طریق جعبه‌ دنده شش سرعته توسط زنجیر به چرخ عقب انتقال می‌یابد. این قدرت ممکن است به نظر برسد کم باشد، اما ویژگی منحصربه‌فرد توارگ ۶۶۰ در مسیرهای آفرود و خارج از جاده های هموار بسیار زیاد است. این ویژگی با شاسی آن، که از جنس فولاد است، و با سیستم تعلیق جلوی ۴۳ میلی‌متری و سیستم تعلیق عقب ۲۴۰ میلی‌متر بسیار همراه و همگام شده و توانسته است این مدل را به یکی از مدل های محبوب در سبک ادونچر تبدیل کند.
ب ام و F 850 GS Adventure
موتورسیکلت ب ام و F 850 GS ادونچر، از شرکت BMW در دسته خود بسیار جایگاه رقابتی دارد. این موتورسیکلت از یک پیشرانه دو سیلندر با حجم ۸۵۳ سی سی استفاده می‌کند که توان تولید ۹۰ اسب بخار و ۸۵ نیوتن متر گشتاور را دارد. گشتاور مذکور از سرعت ۶۰۰۰ دور در دقیقه به بعد قابل استفاده است. این موتور در یک شاسی استوانه‌ای فولادی قرار دارد که کمک فنرهای جلو قطری معادل ۴۳ میلی‌متری و در بخش عقب از یک مونوشاک ۲۱۵ میلی متری بهره می برد. سایز چرخ جلو ۲۱ اینچ است که رینگ های آن به شکل پره ای هستند. به علاوه، BMW مدل F850 GS را با فرمان قابل تنظیم، شیشه جلوی قابل تنظیم و گاردهای ضخیم برای مواقع ضروری مجهز کرده است.
دوکاتی DesertX
اگر به دنبال یک موتورسیکلت ادونچر در دسته وزن متوسط هستید که همه چیز را ارائه دهد، دوکاتی دزرت ایکس گزینه ایده‌آلی است. از طراحی الهام گرفته از مسابقات داکار تا ارتفاع بسیار بالای صندلی ۸۷۵ میلی‌متری، موتورسیکلت ادونچر دوکاتی تجربه‌ای بی‌نظیر را در سواری ارائه می‌دهد. یکی از نقاط قوت آن، موتور ۹۳۷ سی سی آن است که توان تولید ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور ۹۲ نیوتن متر را دارد. با توجه به توان زیاد این موتورسیکلت، شرکت ایتالیایی کنترل ویلی، حالت‌های سواری، مودهای مختلف پیشرانه و کنترل ترمز موتور را در آن تعبیه کرده است. سیستم ترمزهای دوکاتی دزرت از برند معروف Brembo استفاده می‌کنند.
کاوازاکی KLR 650 Adventure ABS
موتورسیکلت ادونچر کاوازاکی KLR 650، یک موتورسیکلت به شدت مقرون به صرفه در کلاس موتورهای ادونچر است. این موتورسیکلت ادونچر ژاپنی از یک پیشرانه تک سیلندر که حجمی معادل ۶۵۲ سی سی دارد بهره می برد، این پیشرانه با توان کم تر از ۵۰ اسب بخار و ۵۰ نیوتن متر گشتاور، با یک گیبرکس ۵ سرعته یک پیشرانه به شدت اقتصادی و کمیاب است. این مدل از طراحی پیشرانه و شاسی باعث شده است کنترل KLR 650 آسان باشد و در جاده های ناهموار راننده، حس خوبی داشته باشد، در حالی مصرف سوخت به شدت پایینی دارد. در واقع، این موتورسیکلت برای همراهی شما در جاهایی که هرگز فکر نمی‌کردید، ساخته شده است.
کی تی ام 890 Adventure R
اگر شما از موتورسیکلت هسکوارنا نوردن خوش‌تان نمی‌آید، می‌توانید به جای آن، موتورسیکلت KTM 890 Adventure R را در نظر بگیرید. این موتورسیکلت براساس همان پلتفرم نوردن ساخته شده است و دارای یک موتور دو سیلندر موازی خنک‌شونده با ظرفیت ۸۸۹ سی سی است که ۱۰۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. همچنین، این موتورسیکلت دارای سیستم تعلیق با کمک فنرهای ۴۸ میلی متری WP XPLOR است و در بخش عقب از یک مونوشاک بهره می برد. اما تفاوت کلیدی آن در عدم وجود کیف‌های تحتانی و طراحی بسیار تیزتر آن است که شامل رنگ نارنجی می شود که این رنگ امضای برند KTM است. وزن خالص این موتورسیکلت حدود ۱۹۹ کیلوگرم است.
سوزوکی V-Strom 800 DE
پس از سال‌ها، تولید مدل ۶۵۰XT از این برند ژاپنی، سوزوکی در نهایت یک مدل جدید در بخش موتورسیکلت های ادونچر متوسط عرضه کرد. این موتورسیکلت با نام V-Strom 800DE، براساس یکپلتفرم جدید با پیشرانه ۷۷۶ سی سی دو سیلندر خطی، که به طور مشترک با سوزوکی GSX-8S مشترک است، ساخته شده است. این موتورسیکلت دارای ۸۳ اسب بخار قدرت و ۷۸ نیوتن متر گشتاور است که همه آن ها از طریق یک جعبه‌دنده شش سرعته با قابلیت تعویض سریع به چرخ منتقل می‌شوند. سایر ویژگی‌های کمک‌های رانندگی شامل حالت‌های رانندگی، کنترل وسایل و سیستم ضد قفل‌کردن ترمزها نیز می شود.

1403-11-27